به گزارش نجوای آگاهی؛ مرسدس گنزالس، بانوی مسلمان آمریکایی ساکن مشهد، در آیین افتتاح اندیشکده محیا، در سخنانی درباره نسبت دین، فرهنگ و تصویرسازی از زنان، تأکید کرد: بسیاری از کلیشههایی که در ایران درباره زنان آمریکایی وجود دارد، مانع برقراری ارتباط مؤثر در حوزه دین و فرهنگ شده است.
او گفت: کلیشه غالب درباره ظاهر زنان آمریکایی- زنانی بلندقد، چشمآبی، خوشاندام و شبیه سلبریتیها - بازتابی از هالیوود است، نه واقعیت زندگی. زنان آمریکایی تنوع گستردهای از قومیتها و سبکهای زندگی دارند که نباید نادیده گرفته شود.
وی افزود: در آمریکا بیش از ۱۰۰ قومیت و ۲۰۰ زبان رایج است، اما تصور ایرانیها از جامعه آمریکا بسیار محدود و عمدتاً رسانهزده است. حتی تعریف «سفیدپوست» در آمریکا با آنچه در ذهن ایرانیهاست متفاوت است؛ افراد خاورمیانهای، شمال آفریقا، یا مهاجران ایرانی هم در این دسته قرار میگیرند.
این فعال فرهنگی با اشاره به جمعیت بالای زنان غیرسفیدپوست (لاتینتبار، آفریقاییتبار، آسیاییتبار)، و همچنین نبود زبان رسمی در آمریکا، گفت: اگر پروژهای فرهنگی یا تبلیغی برای جامعه زنان آمریکا طراحی میکنیم، باید بدانیم با چه بافتی از مخاطب روبهرو هستیم؛ نه فقط از نظر چهره، بلکه از نظر سن، قومیت، سبک مصرف رسانه و دغدغههای اجتماعی.
او تأکید کرد که بسیاری از تلاشهای فرهنگی در آمریکا از جمله در موضوعاتی مانند فلسطین، چون بدون شناخت کافی اجرا شدهاند، بازدهی چندانی نداشتهاند. برای مثال، نسل Z زنان آمریکا در تیکتاک و اینستاگرام فعالاند، زنان لاتینتبار از فیسبوک و واتساپ استفاده میکنند، و زنان سیاهپوست از اینستاگرام بهعنوان ابزار کنشگری نژادی بهره میگیرند.
مرسدس گنزالس در پایان سخنان خود
خاطرنشان کرد: برای برقراری ارتباط مؤثر با زنان در جامعه آمریکا، باید کلیشهها
را کنار گذاشت، و به تنوع نژادی، زبانی، رسانهای و سبک زندگی آنان با دقت نگاه
کرد. یک طرح واحد با تصویر باربیگونه نمیتواند برای همه زنان آمریکا، پیامرسان
خوبی باشد.
منبع: خبرگزاری حوزه